پاکسازی ۶ کیلومترمربع لکه نفتی محدوده میدان نفتی ابوذر
پاکسازی ۶ کیلومترمربع لکه نفتی محدوده میدان نفتی ابوذر

ندای استان:مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: عملیات مقابله با آلودگی نفتی به مساحت ۶ کیلومترمربع لکه نفتی در محدوده میدان نفتی ابوذر ( واقع در آب‌های خلیج فارس) پاک‌سازی شد.

به گزارش ندای استان،سیاوش ارجمندزاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در پی دریافت گزارش مبنی بر آلودگی نفتی در محدوده آب‌های استحفاظی استان، بلافاصله هماهنگی‌های لازم برای اعزام تیم‌ها و آغاز عملیات پاک‌سازی انجام شد.

وی بیان کرد: در این زمینه با استفاده از چهار نوبت خدمات پروازی و۲ نوبت پایش دریایی توسط شناورهای ناجی از بنادر عامری وخارگ و همچنین رصد تصاویر ماهواره ای، ارزیابی و بررسی محدوده مورد نظر انجام شد.

ارجمندزاده ادامه داد: پس از ارزیابی میزان آلودگی و باتوجه به حساسیت موضوع، طرح استانی و متعاقب آن طرح ملی مقابله با آلودگی نفتی در دریا در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهرگفت: با اعزام تیم‌های تخصصی، عملیات امحا لکه‌های نفتی به وسعت حدود ۶ کیلومتر مربع با مشارکت سه شناور از بندر بوشهر، بندر امام و شرکت نفت فلات قاره  در ۴٨  ساعت و تحت فرماندهی این اداره کل باموفقیت به پایان رسید.

ارجمندزاده افزود: یکی از وظایف و اولویت‌های حاکمیتی و نظارتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر صیانت از محیط زیست دریایی است که در این ارتباط از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود.

میدان نفتی ابوذر از میدان‌های نفتی ایران است، که در استان بوشهر و در ۷۵ کیلومتری غرب جزیره خارگ، شامل سه سکوی اصلی بهره‌برداری است که در مجموع روزانه ۱۹۵ تا ۲۲۰ هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود.

در میدان ابوذر تاکنون ۱۰۷ حلقه چاه نفت حفاری شده‌است که از این تعداد، ۶۷ حلقه چاه در حال بهره‌برداری است و ۴۰ حلقه چاه دیگر نیز به دلیل قدیمی بودن و مسائل فنی تولیدی نیست.

هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ نفر روی سکوهای میدان نفتی ابوذر در خلیج فارس کار می‌کنند و بیشترین تولید نفت کشور در خلیج فارس از این میدان صورت می‌گیرد.