کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ بر اثر غرق‌شدگی
کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ بر اثر غرق‌شدگی

ندای استان:کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: قطع تنفس و کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق‌شدگی است.

به گزارش ندای استان،فرزانه گشمردی کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان کرد: غرق‌شدگی یکی از شایع‌ترین حوادث در اماکن آبی است که در این نوع حادثه مغروق گاهی با عوارض غیرقابل برگشتی روبه‌رو می‌شود.

او افزود: وسعت دامنه این عوارض از احساس بی‌حالی، تکرار سرفه، تنگی نفس شدید، تنفس سریع و سطحی، تنفس غیرطبیعی و صدادار تا کاهش سطح هوشیاری، بیهوشی، قطع کامل تنفس، ضربان قلب و یا هر دو آن‌ها (تنفس، ضربان قلب) متغیر است.

کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر ادامه داد: شایع‌ترین عارضه در این خصوص، غرق‌شدگی با آب شیرین است که به خصوص در بین کودکان نوپا، پسران جوان و کودکان مبتلا به تشنج شیوع بیشتری می‌یابد. در بعضی موارد غرق‌شدگی در مقدار کمی آب مثلاً وان حمام اتفاق می‌افتد.

گشمردی عنوان کرد: دیدن کسی که در آب به‌طور غیرطبیعی دست‌وپا می‌زند یا سرش مدام به زیر آب می‌رود و بالا می‌آید و یا کسی که مدت زیادی صورتش در داخل آب قرار دارد، می‌تواند هشداری باشد به این معنی که با یک مورد غرق‌شدگی مواجه هستیم.

او گفت: هنگام غرق‌شدگی ابتدا فرد به علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می‌شود و به‌طور غیرطبیعی تقلا می‌کند.

کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان کرد: سه دقیقه پس از ماندن در زیر آب، کاهش هوشیاری رخ می‌دهد و پس از بازگشت ۶ دقیقه آسیب‌های مغزی شروع می‌شود، چند دقیقه بعد ضربان قلب هم نامنظم و پمپاژ خون مختل می‌شود، لب‌ها و پوست رنگ‌پریده یا آبی رنگ، سرفه همراه با خلط، کاهش هوشیاری، قطع تنفس و یا دشواری تنفس و ضربان قلب نامنظم برای کسی که حتی در کنار ساحل و خارج از آب قرار دارد هم می‌تواند علامت غرق‌شدگی باشد.

گشمردی افزود: بسته به سن و جنس، وضعیت جسمانی، دمای آب و مدت قرار داشتن در زیر آب شدت علائم برای افراد گوناگون متفاوت است.

طبق آمارهای اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ۱۳ مورد غرق‌شدگی از ابتدای سال تا پایان تیر در این استان رخ داد