ندای استان:مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ویروس کرونا تاثیری بر شیر مادر ندارد و مادران در صورت ابتلا شیر دهی به نوزاد را متوقف نکنند.

به گزارش ندای استان،نوشین امیرعضدی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مادرانی که به کرونا مبتلا شده یا مشکوک به ابتلا هستند می‌توانند با استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک و شست‍شوی دست‌ها شیر دادن به نوزادشان را ادامه دهند چرا که تغذیه با شیر مادر تاثیر موثری بر سیستم ایمنی نوزاد دارد.

وی در خصوص تاثیر کرونا بر جنین مادران باردار نیز گفت:  تاکنون نشانی از تاثیری ویروس کرونا در بدن مادر بر روی جنین مشاهده نشده است و این ویروس مشکلی را برای جنین مادران ایجاد نکرده است.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مادران باردار توصیه کرد در صورت داشتن علائم کرونا مراجعه به پزشک و مراکز تشخیصی را جدی بگیرند و  ادامه داد: هر سردرد و سرفه‌ای نشانه ابتلا به کرونا نیست اما مادران باردار درصورت داشتن علائمی مانند سرفه خشک، تنگی نفس و تب هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند چرا که مسولیت جان دونفر را به عهده دارند.

امیرعضدی با بیان اینکه به خاطر محدودیت کیت از مادران باردار بدون علامت تست گرفته نمی‌شود، افزود: مادران باردار در بوشهر می‌توانند در صورت داشتن علائم با رعایت کامل نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و به مرکز تشخیصی ۱۶ ساعته نبی اکرم  برای معاینه و آزمایش مراجعه کنند و اگر علائم شدید است حتما به بیمارستان مراجعه کنند.

وی یادآورشد: در صورت مثبت بودن آزمایش اگر حال عمومی مادران باردارخوب باشد  مانند سایر افراد لزومی به بستری بیمارستانی وجود ندارد و ممکن است با استراحت ویا تجویز دارو در خانه قرنطینه شوند یا حتی درصورت داشتن علائم خفیف با مصرف مایعات فراوان و مصرف استامینوفن برای کاهش تب بهبود یابند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: داروهایی که برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود ضرری به جنین نمی‌رساند و به این لحاظ داروهای امنی محسوب می‌شوند.

نوشین امیر عضدی در خصوص چکاپ‌های بارداری در دوره شیوع کرونا نیز گفت: مراجعات مادران باردار به مراکز بهداشت استان برای انجام چکاپ ها از ۶ بار در طول بارداری به ۴ بار کاهش یافت و مراجعه بیش از این ضروری نیست.

وی افزود: درباره مراجعه به پزشک متخصص نیز پزشکان فاصله مراجعه بانوان باردار را بیشتر کرده‌اند اما درصورتی که شرایط مادر خاص باشد مانند فشار خون یا خونریزی حتما به پزشک مراجعه کنند چرا که ممکن است جانشان به خطر افتد.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: مادران باردار سونوگرافی‌های دوره بارداری را به تاخیر نیندازند و با رعایت اصول بهداشتی برای انجام به موقع آن اقدام کنند.

امیر عضدی بیان کرد: بانوان باردار بیشتر از بقیه افراد کرونا نمی‌گیرند اما با توجه به وضعیت سیستم ایمنی آن‌ها در این دوره توصیه می‌شود رعایت نکات بهداشتی پیشگیرانه را جدی‌تر بگیرند.

وی به مادران باردار توصیه کرد: مصرف مایعات را جدی بگیرند، از حضور در مکان‎‌های شلوغ اجتناب کنند، حتی در میهمانی‌ها و تجمعات خانوادگی نیز شرکت نکنند و در خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: تا کنون نزدیک به ۱۷۰ مادر باردار در استان به کرونا مبتلا شده اند که بسیاری از آن‌ها دوره بیماری را به سلامتی گذرانده‌اند .