صنایع‌دستی بوشهر ۱۷ نشان ملی مرغوبیت به دست آورد
صنایع‌دستی بوشهر ۱۷ نشان ملی مرغوبیت به دست آورد

ندای استان:صنعتگران دستی استان بوشهر در سال ۹۸ موفق شدند ۱۷ نشان ملی مرغوبیت به دست آورند.

به گزارش ندای استان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ معاون صنایع‌دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، سال ۹۸ را سال کیفیت‌بخشی به تولیدات صنایع‌دستی در بوشهر خواند و گفت: با تلاش صنعتگران و هنرمندان بوشهر و ظرافت و خلاقیت در طرح‌ها موفق به کسب ۱۷ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی شدیم.

لیلا رحیمی افزود: پارسال ۱۵۰ پروانه تولید انفرادی برای هنرمندان صنایع‌دستی و ۱۴۲ کارت صنعتگری در این استان صادر شده است.

او، آموزش را یکی از مهم‌ترین راهکارها در به‌روز رسانی کمی و کیفی تولید صنایع دستی عنوان کرد و ادامه داد: در همین زمینه پارسال، ۲۷۰ ساعت آموزش کوتاه‌مدت و ۴۵ ساعت دوره آموزشی ویژه شاغلان صنایع‌دستی برگزار کردیم.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی بوشهر حمایت از صنعتگران را برای درآمدزایی مهم دانست و بیان کرد: به همین علت، سال گذشته، ۱۸ نمایشگاه داخلی و ۳۳ بازارچه موقت صنایع دستی برگزار شد.

رحیمی با اشاره به اینکه صادرات چمدانی صنایع دستی در سال گذشته به ۵۰۸ هزار دلار رسید، عنوان کرد: برنامه‌ریزی ما برای آینده این است در مسیری حرکت کنیم که واسطه‌های صادرات محصولات کم شود و صنعتگران در زمینهٔ فروش محصولات خود به سود بیشتری برسند.

او به تولید یک فیلم آموزشی ترویجی و تهیه یک مستند در حوزه تولید صنایع‌دستی هم اشاره کرد و افزود: با احیای رشته صنایع‌دستی چوقه‌بافی و ثبت روستای ملی عبا‌بافی بُحِیری در شهرستان دشتی در سال گذشته، زمینه را برای احیای دوباره رشته‌های فراموش شده فراهم کردیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر کمک به توسعه اشتغال روستایی را مهم دانست و بیان کرد: پرداخت ۶۱ فقره تسهیلات مشاغل خانگی با مبلغ ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال و ۱۴ فقره تسهیلات پشتیبان با مبلغ ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از دیگر عملکرد‌های این معاونت در سال ۹۸ بود تا در زمینهٔ تولید محصول و رفع موانع گام بردارند.