تامین آب گلخانه‌های بوشهر از دریا
تامین آب گلخانه‌های بوشهر از دریا

ندای استان:طرح پایلوت سامانه نوین آب‌شیرین‌کن گلخانه‌ها با استفاده آب دریا در بوشهر اجرا می‌شود.

به گزارش ندای استان،ولی‌الله بنی‌عامری روز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر افزود: مهمترین چالش توسعه کشاورزی در استان بوشهر آب است که برای حل آن تدابیر مورد نیاز پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: منابع آبی استان بوشهر شور و یا رو به شوری است و در این راستا مصوبه‌ای از وزارت نیرو گرفته شده استکه برای استفاده از آب دریا نیاز به مجوز جدید نیست و با رعایت الزام های زیست‌ محیطی می‌توان مقدار مورد نیاز را برداشت کرد.

بنی عابری ادامه داد: در این حوزه می‌توان با استفاده از آب دریا و شیرین‌سازی آن نسبت به استفاده از این آب با کیفیت مناسب در حوزه کشاورزی اقدام کرد.

وی یادآور شد: برای تحقق این مهم یک واحد پایلوت اجرا و  سپس نسبت به توسعه گلخانه‌ها اقدام خواهد شد.

بنی عامری اضافه کرد: احداث هر هکتار گلخانه در کشور پنج تا شش میلیارد تومان هزینه دارد که با اجرا طرح های مدنظر در کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید محصولات کشاورزی نقش قابل توجهی ایفا می شود.

بنی‌عامری تصریح کرد: باتوجه به اراضی وسیع در در استان بوشهربرای توسعه کشاورزی فرصت جدیدی در این زمینه وجود دارد که می‌توان با استفاده از آب دریا زمینه توسعه کشت گلخانه‌ای را در این استان فراهم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سیستم‌های آبشیرین‌کن کشور دارای مواد مصرفی گران‌قیمت و تعمیر و نگهداری سخت و پرهزینه‌ای دارند که در حالت ایده‌آل ۳۳ درصد آب ورودی را می‌توانند شیرین کنند.

علی نظری افزود: از ۱۰ سال گذشته تلاش شده تا سیستمی طراحی شود که با هر میزان ورودی پساب نداشته باشند و  کریستال نمک با ارزش افزوده بیشتر تولید کند.

وی گفت: در این زمینه طراحی‌ها به اتمام رسیده و به سیستمی رسیده ایم که می‌تواند در مقیاس کوچک و بزرگ اجرا شود.

نظری در مورد تامین انرژی این طرح نیز گفت: با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توان این تاسیسات آبشیرین‌کن را ایجاد کرد زیرا این سیستم مصرف برق پائینی دارد.

وی یادآور شد: این طرح نقش مهمی در کاهش استفاده از حامل‌های انرژی دارد و یک سیستم توجیه‌پذیر است که قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را کاهش خواهد داد.