بوشهر رتبه دوم اهدا کننده مستمر خون را دارد
بوشهر رتبه دوم اهدا کننده مستمر خون را دارد

ندای استان:مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: این استان از نظر اهدا کننده مستمر خون پس از استان سمنان مقام دوم را در کشور دارد.

به گزارش ندای استان،دکتر نرگس عبیدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، افزود: در هشت ماه امسال ۲۹ هزار و ۹۸۶ اهدا کننده به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند که ۲۱ هزار و ۴۱۱ نفر از آن‌ها موفق شدند خون خود را اهدا کنند.

وی ادامه داد: از میان اهدا کنندگان خون، ۷۴.۹۳ درصدشان اهدا کننده مستمر بودند یعنی دست‌کم دوبار در سال خون اهدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به استقبال کم بانوان از اهدا خون، بیان کرد: فقط چهار درصد اهدا کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که تعداد زیادی از بانوان توانایی اهدا خون دارند.

عبیدی یادآور شد: مردان چهار بار و زنان سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

وی تصریح کرد: همه کسانی که بالای ۱۸ سال دارند، و در سلامت کامل هستند در صورتی که وزن مناسب داشته باشند، توانایی اهدا خون را دارند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به اینکه مردم این استان در اهدا خون پیشتاز هستند، گفت: میانگین اهدا خون در کشور ۲۷ نفر در هزار نفر است، اما در استان بوشهر این میزان ۳۳ نفر در هزار نفر است.

عبیدی از مردم خواست اهدا خون را به مناسبت‌های خاصی محدود نکنند و در همه روز‌های سال خون اهدا کنند، زیرا نیاز به خون همیشگی است.

او خاطرنشان کرد: کسانی که برای نخستین بار می‌خواهند خون اهدا کنند ابتدا از آن‌ها نمونه گرفته و آزمایش می‌شود و در صورت تائید سلامت، سه ماه بعد به آن‌ها خبر می‌دهند که برای اهدا خون مراجعه کنند.

در استان بوشهر چهار پایگاه انتقال خون در شهر‌های بوشهر، برازجان، کنگان و گناوه فعال است.